Skleroterapia

Leczenie żylaków nóg

Skleroterapia, to specjalistyczny zabieg medyczny, leczenia chorób żył. Głównym celem skleroterapii jest usuwanie zmian naczyniowych, takich jak żylaki kończyn dolnych czy pajączki. Metoda polega na podaniu bezpośrednio do światła żyły specjalnego roztworu leku, który prowadzi do przemian morfologicznych w ściance żylaka, powodując jego zarośnięcie, a następnie zniszczenie ścianki naczynia i jego zamknięcie. Skleroterapia to innowacyjne, bezpieczne, prawie bezbolesne leczenie żylaków, które pomaga goić te nieestetyczne zmiany oraz zredukować obrzęk związany z tym schorzeniem.

Przebieg zabiegu jest relatywnie prosty. Zazwyczaj pod nadzorem ultrasonograficznym flebolog podaje specjalny roztwór, ostrzykiwując zmienione naczynia. Zabieg jest krótki, trwa zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Bezpośrednio po skleroterapii konieczne jest założenie opatrunków uciskowych, które nosić należy przez około 7-14 dni, by wspomóc proces gojenia i zamykania żył. Po zabiegu pacjent zachowuje pełną sprawność i aktywność ruchową. Przy decyzji o przystąpieniu do zabiegu skleroterapii ważne jest uwzględnienie wskazań i przeciwwskazań, a po zabiegu – przestrzeganie zaleceń pozabiegowych. Zawsze warto skonsultować się z doświadczonym flebologiem, który będzie mógł dokładnie ocenić stan żylaków i innych zmian naczyniowych, a także poinformować o potencjalnych ryzykach i korzyściach związanych ze skleroterapią.

Po przeprowadzeniu skleroterapii mogą wystąpić różne reakcje, choć zazwyczaj są one rzadko obserwowane. Do potencjalnych skutków ubocznych należy zaliczyć:

• Przejściowy dyskomfort lub ból w obszarze, który był poddany procedurze, często ustępujący w ciągu 2-3 dni po zabiegu.
  • Przebarwienia skóry, które zwykle mijają po upływie sześciu miesięcy. Mogą one wystąpić u około 7-30% pacjentów.
  • Rozszerzenie lokalnych naczyń włosowatych, które może pojawić się u 2-10% pacjentów.
  • Lokalna martwica skóry, zjawisko wyjątkowo rzadkie, dotykające mniej niż 1% pacjentów.
  • Zakrzepowe zapalenie żył głębokich lub powierzchownych kończyn dolnych, które może wystąpić u około 0,1% pacjentów.
  • Infekcje w miejscu podania preparatu sklerotyzującego, występujące u około 0,001% pacjentów.
  • Do innych możliwych reakcji należą krwiak w miejscu iniekcji, miejscowe reakcje pokrzywkowe oraz skrzep w świetle żyły.

Skleroterapia Grodzisk Mazowiecki

• żylaki głębokie,
  • naczyniaki,
  • pajączki naczyniowe,
  • żylaki siatkowate,
  • niewielkie nieprawidłowości żylne,
  • owrzodzenia żylakowe.

• ciąża,
  • karmienie piersią,
  • osoby o zbyt dużych żylakach,
  • miażdżyca tętnic kończyn dolnych,
  • osoby z nadciśnieniem tętniczym,
  • osoby otyłe,
  • nowotwory,
  • choroby autoimmunologiczne,
  • choroby reumatyczne i zwyrodnieniowe.

Zalecenia pozabiegowe

• unikanie gorących temperatur przez co najmniej miesiąc
  • unikanie sauny, solarium, bezpośredniego nasłonecznienia, gorących pryszniców czy kąpieli
  • unikanie długotrwałego siedzenia lub leżenia